Informace z regionu - Moravskoslezský kraj

 Moravskoslezský kraj se nachází v nejvýchodnější části České republiky, přičemž k jejímu centru Praze je vzdálen zhruba 300 km vzdušnou čarou. Přepočteme – li tento údaj do přepravního času, pak činí pouze 1 hodinu letecky, 3 hodiny železnicí a 4 hodiny po silnici. Budeme-li vnímat kraj nadregionálně, pak je jeho poloha na hranici tří států téměř ve středu evropského prostoru velice výhodná. Pokud se zaměříme na celou Evropu, pak se region nachází mezi rakouskou Vídní, polskou Hornoslezskou aglomerací a slovenskou Bratislavou. Sílu polohy celé oblasti se snaží ještě více zdůraznit regionální aktéři, kteří dlouhodobě usilují o propojení některých aktivit Moravskoslezského kraje, Žilinského samosprávného kraja a Województwa Śląskiego v určitých aktivitách s výhledem na vytvoření významného územního centra v celoevropském pohledu.

Administrativní členění kraje

 Moravskoslezský kraj vznikl současně s ostatními 13 českými kraji 1. ledna 2001 na základě legislativy přijaté v roce 2000. Po jediné územní změně v roce 2005 má region rozlohu 5 427 km ² a skládá se z celkem 6 dřívějších okresů (od západu Bruntál, Opava, Nový Jičín, Ostrava-město, Karviná a Frýdek-Místek) a území 22 obcí s rozšířenou působností. V kraji se nachází celkem 5 statutárních měst, 35 měst, 3 městyse a 256 obcí. Stav obyvatelstva regionu dne 31.3.2008 byl 1 249 897 obyvatel, což je nejvíce mezi kraji v České republice. Největší město Ostrava mělo k 31.3.2008 336 811 obyvatel. Dalšími významnými sídly jsou podle počtu obyvatel Havířov, Karviná, Frýdek-Místek, Opava nebo Třinec.

Povrch kraje

 Moravskoslezský kraj je na západě, východě a částečně i jihu lemován pohořími. Pohořím s nejvyšší horou Pradědem (1 492 m) je Hrubý Jeseník na západní hranici kraje. Na jihovýchodě a východě, při hranicích se Slovenskem a Polskem, se nacházejí Moravskoslezské Beskydy. Nejvyšší je Lysá hora (1 323 m), známý je také Radhošť (1 129 m). Jihozápadní část kraje tvoří nedotčené oblasti Nízkého Jeseníku a Oderských vrchů. Mezi horami leží i niže položené oblasti, konkrétně nejjižnější výběžek Slezské nížiny, který je tvořen Opavsko-ostravskou pánví. Na ní dále na jihu navazuje přirozený krajinný koridor Moravská brána. Nížšími polohami prochází nejvýznamnější řeky Odra, Opava, Ostravice, Olše atd.

Historie

 Pomineme-li pravěk, pak byl kraj osidlován od 12. století, kdy začaly být především v rámci německé kolonizace obydlovány oblasti v nížších polohách, podél řek a v blízkosti důležitých cest. K těm patřily například Jantarová stezka, Solná cesta, Severní cesta atd. V tomto období vznikaly strážní hrady a zárodky měst. Oblasti hor byly osidlovány zejména v průběhu Valašské kolonizace v 16. a 17. století. Od 17. století se do dnešní podoby formovala jádra měst, přičemž na jejich okrajích probíhala od přelomu 18. a 19. století industrializace.

Významné stopy minulosti

 Takto lze zjednodušeně průřezově pojmout stěžejní historické epochy, ve kterých se vytvářel Genius Loci (duch místa) Moravskoslezského kraje. Z nejstarších pamětihodností v regionu najdete hrady nebo zříceniny hradů Hukvaldy, Starý Jičín, Sovinec, Slezskoostravský hrad. Valašská kolonizace vytvořila specifickou kulturu i folklór, se kterými se lze setkat zejména v oblasti Beskyd. Představují ji např. dřevěné stavby, nejvýznamnější jsou kostelíky. V dalším období se původní jádra měst měnila do dnešních podob. Štramberk, Nový Jičín a Příbor jsou díky jedinečnosti městských center významnými atraktivitami. Nicméně i další města mají svůj historický význam, např. Opava, Frýdek-Místek, Ostrava, Hradec nad Moravicí, Fulnek, Bílovec, Krnov, Bruntál atd. Industriální doba zanechala řadu technických památek, které představují značnou perspektivu pro rozvoj cestovního ruchu v kraji. Mezi konkrétní technické památky patří v Ostravě-Petřkovicích areál Landek, v Ostravě-Vítkovicích tzv. Dolní oblast nebo na Osoblažsku úzkorozchodná železnice Třemešná – Osoblaha.

Historické milníky

 K nejvýraznějším historickým milníkům, které ovlivňovaly dějiny regionu, patří několik událostí. První je osidlování kraje, které zahájili Přemyslovci na Opavsku kolem 12. století. Velká část zbývajícího území kraje byla obydlena německými osadníky, osídlení řady měst a obcí dokládá závěť olomouckého biskupa Bruna ze Schauenburku z roku 1267. Výrazným momentem, který ovlivnil směřování regionu byla druhá polovina 18. století, kdy byla zahájena těžba uhlí v Landeku v Petřkovicích (důl Anselm). Od toho se odvinulo zakládání průmyslu v první půli 19. století a celkový rozvoj oblasti, která je dodnes považována zejména za průmyslovou. V 20. století poznamenala region druhá světová válka, která značně poškodila některá města (Opava, Ostrava), druhá polovina století se nesla v duchu místy až zaslepeného rozvoje průmyslu a težby, což mělo za důsledek mimo jiné růst počtu obyvatel a tedy budování panelových sídlišť.

Statistické informace

Uvedené statistické informace pochází ze zdrojů Českého statistického úřadu a jsou aktuální k 31. 12. 2006.

Obyvatelstvo

 V Moravskoslezském kraji žije (31. 3. 2008) 1 249 897 obyvatel, z toho 638 072 žen a 611 825 mužů. Průměrný věk je 39,7 let. Nejvíce obyvatel žije v okrese Ostrava-město (336 811), nejméně v okrese Bruntál (98 148).

Podnikání a průmysl

 Hrubý domácí produkt (HDP) Moravskoslezského kraje je 337 926 miliónů Kč. V regionu celkem podniká 195 551 fyzických osob, 20 121 obchodních společností, 1 400 družstev a 50 státních podniků. Průměrná míra nezaměstnanosti činí 10,19 %, průměrná hrubá měsíční mzda je 19 928 Kč. V kraji se nachází celkem 23 průmyslových zón na rozloze 1 080 hektarů. Moravskoslezský kraj je působištěm 5 536 zahraničních podnikatelů, nejvíce ze Slovenska (24,8 %), Polska (18,5 %) a Německa (14,5 %).

Doprava

 Moravskoslezský kraj má celkem 3 376,4 km silnic, z toho 15,5 km rychlostních silnic, 715,8 km silnic 1. třídy, 749,8 km silnic 2. třídy a 1 895,3 km silnic 3. třídy. V současné době je ve výstavbě komunikace D 1 a R 48, jejich postupná výstavba značně zvýší hodnotu délky dálnic a rychlostních silnic. V regionu je přihlášeno celkem 409 461 osobních a dodávkových automobilů, 38 964 nákladních automobilů, 2 407 autobusů a 65 834 motocyklů. Délka železnic je 673 km Letecká doprava přepravila celkem 332 266 cestujících a realizovala 15 942 letů. Nákladní doprava přepravila 2 008 tun nákladu (letiště Leoše Janáčka).

Školství a vzdělávání

 V regionu se nachází celkem 472 mateřských škol s 34 486 dětmi, 459 základních škol s 106 883 žáky, 156 středních škol s 71 926 studenty, 2 konzervatoře s 518 studenty, 11 vyšších odborných škol s 2 443 studenty a 4 vysoké školy a univerzity s 41 911 studenty.

Zdravotnictví, kultura, sport

 Moravskoslezský kraj je působištěm 4 510 lékařů, 18 nemocnic, 466 ostatních zdravotnických zařízení a 275 lékáren. Celkem se zde nachází 10 452 lůžek. Kraj je sídlem 55 kin, 430 knihoven, 84 muzeí, 139 galerií, 22 divadel, 130 koupališť a bazénů, 1 072 hřišť, 662 tělocvičen, 144 stadionů a 26 zimních stadionů.

Cestovní ruch

 Pro cestovní ruch je k dispozici 465 ubytovacích zařízení, z toho 9 hotelů****, 236 ostatních hotelů a penzionů, 16 kempů a 78 chatových osad a ubytoven. Celkem lze využít 9 406 pokojů s 25 404 lůžky, 2 228 míst pro stany a karavany. Průměrná cena za 1 noc ubytování je 279 Kč. Kraj v roce 2006 navštívilo 609 436 hostů, z toho 496 768 z České republiky, 23 796 ze Slovenska, 17 418 z Polska, 16 118 z Německa a 4 439 z Itálie. Hosté přenocovali v regionu celkem 2 055 704 krát.

Příroda a chráněné krajinné oblasti

 Příroda a celková rozmanitost je jednou z nejkrásnějších stránek Moravskoslezského kraje. Nekrásnější a přírodně nejcennějšími pohořími jsou Hrubý Jeseník a Moravskoslezské Beskydy s nejvyššími vrcholyPradědem a Lysou horou. Mezi nimi se nachází velice pestrý kraj, kde je jednou z nejpěknějších oblastí Poodří s lužními lesy, mokřady a rybníky. Právě tři zmíněné oblasti jsou jedinými chráněnými krajinnými oblastmi regiony s celkovou rozlohou téměř 2 000 km ².

 CHKO Beskydy představuje výjimečné přírodní hodnoty, zejména zbytky původních pralesovitých lesů s výskytem vzácných karpatských živočichů a rostlin. Pozoruhodné jsou také druhově pestré louky a pastviny,   unikátní povrchové i podzemní pseudokrasové jevy. Beskydská krajina má dosud mimořádnou estetickou hodnotu, která vznikla historickým soužitím člověka s horami.

 CHKO Jeseníky je specifická jako členitá hornatina s hluboce zaříznutými údolími a táhlými zaoblenými hřbety. Oblast je významná z několika pohledů. Nejvýznamnější je výskyt vegetace, kterou představují květnaté a kyselé horské bučiny, ve vyšších polohách přirozené smrčiny. Nejbohatší botanickou lokalitou je Velká kotlina se 450 druhy vyšších rostlin.

 CHKO Poodří je území se zachovalou údolní nivou řeky Odry, typické a ojedinělé zachovalým vodním režimem s každoročním zaplavováním rozsáhlých částí nivy. Největší hodnoty představují meandry a slepá ramena Odry, množství travních porostů, lužní lesy a rybniční soustavy.

Ostatní přírodní zajímavosti

 V Moravskoslezském kraji se nachází několik dalších významných přírodních památek. Jedná se například o národní přírodní rezervaci Rešovské vodopády, národní přírodní památku jeskyně Šipka ve Štramberku, přírodní park Hradní vrch Hukvaldy nebo Uhlířský vrch, Venušinu sopku a Velký Roudný, jako pozůstatky sopečné činnosti. Celkově se v Moravskoslezském kraji v roce 2005 nacházely 3 chráněné krajinné oblasti, 10 národních přírodních rezervací, 6 národních přírodních památek a dalších 125 maloplošných chráněných území.

Zdroj informací: www.kr-moravskoslezsky.cz, nalezl a zapsal: Ivan Zgibor, dne: 28. 9. 2010